ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

ΤΑΞΗ Β΄

Β. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:

1. Να συντάξετε μια περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις.

25 μονάδες

2. α) Να βρείτε τη δομή και τη μέθοδο ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου του κειμένου.

5 μονάδες

β) Στην παρακάτω είδηση να βρείτε: α) το γεγονός β) το σχόλιο του δημοσιογράφου γ) την παρεμβολή ξένων σχολίων.

[…] Η στράτευση των ΜΜΕ είναι τέτοια, που επηρεάζει άμεσα ακόμη και τα πρώτα ρεπορτάζ από τις χτυπημένες περιοχές: Τρεις ρεπόρτερ της Asahi ενημερώνουν στις 12.8 το κοινό ότι «το μεγαλύτερο μέρος της Χιροσίμα έχει μετατραπεί σε στάχτες και μεγάλος αριθμός αθώων ανθρώπων έχει σκοτωθεί ή τραυματιστεί», σπεύδουν όμως να διακηρύξουν: «Δεν μπορούμε ούτε να φανταστούμε ότι η ιαπωνική φυλή θα χάσει τη θέληση για αγώνα μόνο και μόνο εξαιτίας αυτού». Η συνθηκολόγηση θα ανατρέψει άρδην αυτό το σκηνικό, έστω και για ένα μόνο μήνα. Φωτογραφίες από την βομβαρδισμένη Χιροσίμα δημοσιεύονται για πρώτη φορά στις 19 Αυγούστου και ακολουθούν ζωντανά ρεπορτάζ, τόσο για τα άμεσα θύματα της έκρηξης όσο και για τις συνέπειες της ακτινοβολίας. (άρθρο από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία, 28/07/2002)

6 μονάδες

3. α) Για τις παρακάτω λέξεις του κειμένου να δώσετε από ένα συνώνυμο: αναντίρρητα, ενταχθούν, επιδοτούνται, έθιξα, περιθωριοποίηση.

10 μονάδες

β) Στην παρακάτω περίοδο λόγου του κειμένου να αλλάξετε τη σύνταξη (από ενεργητική σε παθητική ή και το αντίστροφο) χωρίς να αλλοιωθεί το νόημα:

- […] Παράλληλα να τους διδάξουν μέσα από τη γλώσσα στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού, των ανθρώπων και της χώρας όπου θα ζήσουν, στοιχεία τα οποία έχουν ενσωματωθεί στη γλώσσα και είναι απαραίτητα για την εκμάθηση και τη χρήση της.

4 μονάδες

Γ. Στα πλαίσια των εργασιών της Βουλής των Εφήβων, καλείστε να κάνετε μια ομιλία αναφορικά με τις επιπτώσεις της ρατσιστικής αντιμετώπισης των αλλοδαπών μαθητών και το ρόλο του σχολείου στην καταπολέμηση των διακρίσεων και την αρμονική ένταξή τους στην ελληνική κοινωνία. (300-400 λέξεις).

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment. Login »