ΕΚΘΕΣΗ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΟΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ

Νεοελληνική Γλώσσα

ΓΡΑΠΤΕΣ ΠΡΟΑΓΩΓΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ (ΕΚΘΕΣΗ)

ΠΕΡΙΟΔΟΥ ΜΑΙΟΥ ΙΟΥΝΙΟΥ

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

 http://www.pdestereas.gr/allowindex/TRAP…

 http://www.pdestereas.gr/allowindex/TRAP…

 http://www.pdestereas.gr/allowindex/TRAP…

 http://www.pdestereas.gr/allowindex/TRAP…

 http://www.pdestereas.gr/allowindex/TRAP…

 http://www.pdestereas.gr/allowindex/TRAP…

 http://www.pdestereas.gr/allowindex/TRAP…

 http://www.pdestereas.gr/allowindex/TRAP…

Ι. ΚΕΙΜΕΝΟ. ΕΝΟΤΗΤΑ 7η Κείμενο 1 ‘Ρινοκερίτης’
Κώστα Βούλγαρη: ‘Ένας αιώνας χρονογράφημα’ εκδ.1999
ΙΙ. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ:
1. Να αποδοθεί η περίληψη του κειμένου μέσα σε 50-80 λέξεις.
2. Να χωρίσετε σε παραγράφους το κείμενο και να δώσετε τους πλαγιότιτλους στη
καθεμία.
3. Σχηματίστε τα παράγωγα επιρρήματα από τις παρακάτω λέξεις: απόλυτος, καλός,
λυπημένος, άλλος, εδώ, ζωηρός, πολύς και βαρύς.
4. Βρείτε τις σύνθετες λέξεις (ή τις λέξεις που συνηθίζονται να λέγονται μαζί) από τις
οποίες παράγονται οι παρακάτω λέξεις που είναι παρασύνθετες: αντίληψη, προσδοκία,
αεροπαγίτης,εξωφρενικός,καλοκαρδίζω,ιστιοπλοΐα,χαρτοπαικτικός,κακομοιριά,
ανταμοιβή και αποπροσανατολιστική.
ΙΙΙ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ:
Να παρουσιάσετε τους τρόπους που εκδηλώνεται το άγχος στη ζωή μας.Σε ποιες
καταστάσεις νιώθει κάποιος άνθρωπος έντονο άγχος;
(Ανάπτυξη σε δύο(2) παραγράφους)

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Κείμενο 3. Η ντροπή των πλαστικών

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1.Ποιό είναι το πρόβλημα το οποίο θίγει ο αρθρογράφος του πιο πάνω
κειμένου; Να αναπτύξετε τον προβληματισμό του μέσα σε 3-4 σειρές.

2.Ποιό είναι το θέμα της δεύτερης παραγράφου; Να δώσετε έναν
πλαγιότιτλο σ’αυτήν. Να γράψετε συνδετικές λέξεις και φράσεις ,με τις
οποίες γίνεται η μετάβαση από τη μια πρόταση στην άλλη μέσα στην ίδια
παράγραφο.

3.α) Στις παρακάτω προτάσεις βρείτε τους επιρρηματικούς
προσδιορισμούς και τον τρόπο με τον οποίο εκφέρεται ο καθένας από
αυτούς:
-Οι ράμπες για τα αναπηρικά αμαξίδια σε πεζοδρόμια δεν είναι αρκετές .

-Οι ζωγραφιές των μαθητών θύμιζαν σχεδόν αποκλειστικά θανατικά.
-Ξεπερνώντας τον εαυτό μου, .βγαίνω ορμητικά τσαλαπατώντας
βαλίτσες και τσάντες.
-Τα παιδιά ,όταν άκουσαν το δάσκαλο να μιλάει για το περιβάλλον,
σκέφτηκαν τα σκουπίδια και τη βρομιά.
-Κάθε μέρα βλέπουμε γύρω μας ανθρώπους αδιάφορους για την
καθαριότητα του περιβάλλοντος.
β)Από τα παρακάτω επίθετα να γράψετε τα παράγωγα τους επιρρήματα
και να σχηματίσετε τα παραθετικά των επιρρημάτων :
βαθύς –συνεχής –δυνατός.

4)Να συγκεντρώσετε τις λέξεις και τις φράσεις του κειμένου που
αναφέρονται στις αιτίες και τα αποτελέσματα του προβλήματος που
θίγεται και να τα εντάξετε στην αντίστοιχη στήλη. Έπειτα με λέξεις και
φράσεις του κειμένου καθώς και δικές σας να συμπληρώσετε τη στήλη
που αναφέρεται στους τρόπους αντιμετώπισης του προβλήματος .
ΑΙΤΙΕΣ-ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ «Με ποια επιχειρήματα θα μπορούσατε να πείσετε έναν συμμαθητή σας να συμμετάσχει σε μια εκστρατεία καθαριότητας των ακτών της πόλης σας ανάλογη με αυτήν που βλέπετε στην εικόνα. Να εκθέσετε τα επιχειρήματά σας σε 3 παραγράφους»

ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ(ΕΚΘΕΣΗ)

ΤΑΞΗ Β′ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

ΚΕΙΜΕΝΟ:
Τι δεν καταλαβαίνει ο μοντέρνος γονιός από το ακόμη πιο μοντέρνο παιδί
του; Δεν έχω εύκολη απάντηση, αλλά τολμώ να πω ότι το «χάσμα»- όσο υπάρχει-
είναι νοητικό. Όταν λέω νοητικό εννοώ το συνολικό πλέγμα πληροφορίας και
ψυχαγωγίας, εντός του οποίου μεγαλώνει το παιδί, εννοώ την τηλεόραση, τα
ηλεκτρονικά παιχνίδια, το διαδίκτυο. Αυτό το ποτάμι μηνυμάτων εκπαιδεύει το
παιδί υπερβολικά πολύ, τόσο πολύ που δεν μπορούν να το ανταγωνιστούν η
οικογένεια και το σχολείο.
Η οικογένεια δεν μπορεί, διότι από καιρό έχει πάψει να είναι ο βασικός
εκπαιδευτής του παιδιού: οι σημερινοί γονείς, τρέχουν από δουλειά σε δουλειά
για να καταλήξουν αγχωμένοι στο σπίτι. Το ρόλο τους ζητούν να τον
αναπληρώνει το σχολείο, αλλά κι αυτό δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στις
πολλαπλές απαιτήσεις. Το σχολείο δεν μπορεί να ανταγωνιστεί την ακαταμάχητη
καταιγίδα της τηλεόρασης και των ψηφιακών μέσων, δεν μπορεί να
αναπληρώσει τη ελλιπή κοινωνικοποίηση του παιδιού, που έπρεπε να δώσει το
οικογενειακό περιβάλλον.
Πολλοί από τους γονείς δεν είναι τεχνοαναλφάβητοι -κάθε άλλο. Άρα το
χάσμα δεν είναι τεχνικό, είναι γνωστικό. Για το γονιό το διαδίκτυο είναι εργαλείο
και μια θαυμαστή δυνατότητα. Για το παιδί είναι ένα οικείο παράθυρο διαρκώς
ανοιχτό, σε έναν κόσμο χωρίς ορατά σύνορα. Για το γονιό η τηλεόραση είναι ένα
αναγκαίο κακό, ένα υπνωτικό για μετά τη δουλειά, μια ταινία. Για το παιδί είναι
η τάξη του κόσμου, είναι ένας αγωγός που εκπαιδεύει και ψυχαγωγεί αδιάκοπα
και κυρίως ένας μηχανισμός που το ενηλικιώνει αιφνίδια, που διαλύει τα
παραμύθια και τον Άγιο Βασίλη, που σαρώνει το μαγικό προστατευτικό κλουβί
της παιδικής ηλικίας.
Ν. Γ. Ξυδάκης
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Γιατί η οικογένεια δεν μπορεί να ανταγωνιστεί τη δύναμη της τηλεόρασης
και άλλων μέσων πληροφόρησης και ψυχαγωγίας;
΄μ2,5

2. Ποια τεχνική ανάπτυξης παραγράφου (αιτιολόγηση, σύγκριση-αντίθεση,
παραδείγματα) χρησιμοποιεί ο συγγραφέας στην τρίτη παράγραφο; Να
εξηγήσετε επιγραμματικά την απάντηση σας.
μ2,5

3. α. Να χαρακτηριστούν συντακτικά όλοι οι όροι της παρακάτω πρότασης:

Η τηλεόραση διδάσκει τους νέους συμπεριφορές και πρότυπα.

μ1,25
β. Να αντιστοιχίσετε τις παρακάτω αντωνυμίες στα είδη τους.

Αυτό το ποτάμι αόριστη εντός του οποίου μεγαλώνει δεικτική Το ρόλο τους ζητούν αναφορική κάθε άλλο κτητική προσωπική (περισσεύει ένα είδος αντωνυμίας) μ1,25 4.α. Να σχηματίσετε μία σύνθετη λέξη με το β′ συνθετικό κάθε λέξης. τεχνολογία παραμύθια ψυχαγωγία μ1,25 β. Να σχηματίσετε μία σύνθετη λέξη: τέχνη- έργο τέχνη- λέγω τηλε- φωνή μ1,25 Παραγωγή λόγου(Έκθεση) Σε ένα άρθρο 3-4 παραγράφων που θα δημοσιευτεί στην εφημερίδα του σχολείου σας να αναφερθείτε στην επίδραση που ασκεί η τηλεόραση στη συμπεριφορά των εφήβων . μ10

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment. Login »